Brev:
Mad og dagsrytme - 6 mdr.
19. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Mad og dagsrytme - 6 mdr.
Hej Helen
Efter at have læst og brugt dine gode råd til andre mødre i en periode, har jeg selv et par spørgsmål til dig vedrørende min datter Freja. Hun er 6 mdr gammel glad og livlig pige.
Mailen lidt rodet, men den afspejler nok meget godt mit hoved disse dage. Håber ikke du falder af undervejs :-)
Angående hendes rytme, har hun indtil nu sovet mellem 8-9, mellem 11-12 og mellem 14-15.30 (ca). De sidste dage har hun sovet 1 1/2 time mellem 8.30-10.00 og 3 timer fra 12-15. Jeg fornemmer at det er den nye rytme, at hun kan være længere vågen om formiddagen. Vil du hjælpe med at få passet hendes mad ind i den rytme?
Hun kan ikke spise skemad når hun bliver for træt, så den plejer hun at få ca en time efter hun er vågnet. Jeg har derfor lidt problemer med at få tre måltider passet ind iløbet af dagen. Hun får ikke så meget mme iløbet af dagen, men får hentet om aftenen og natten. Er det ok? Får hun mme nok?
Hun får skemad 2-3 gange om dagen. Størrelserne af portionerne varierer, jeg laver dem med 100 ml vand og 100 ml mme.
Sammen med grøden får vand og en skorpe af en bolle at gnave på.
Som dagen ser ud nu (ca):
05.30 står op, hun er ikke sulten.
08.00 får mme, som regel 100 ml, nogengange 200 ml.
08.30-09.30 sover
10.00 spiser grød
11-12 sover
13.30 spiser grød, som regel en stor portion
14.30-15.30 sover
16.00 Får tilbudt mme, men vil som regel ikke have det.
17.00 Spiser kartoffelmos
19.00 Flaske med mme ca 150 ml, bliver puttet
21.00 Vågner spiser ca. 150-200 ml mme
02.00 Vågner spiser ca. 150-200 ml mme
Et andet spørgsmål. Hun plejer at sove rigtig godt efter hun er blevet puttet, hun vågner og spiser to gange, og så falder hun i søvn igen. De sidste uger er hun begyndt at vågne mange gange mellem kl 20-22, og kan ikke finde ro. Vi tilbyder flasken, men hun er ikke altid sulten. I aftes var hun vågen og glad i to timer... Nogengange er hun pylret og urolig. I aftes faldt hun i søvn efter vi fik listet en lille flaske i hende. I de timer plejer hun at falde til ro når hun har spist, men hun vil som sagt ikke altid have flasken.
Jeg har tænkt på om det kan være hendes mave der giver problemer om aftenen. Ville det hjælpe hvis vi giver kartoffelmos til middag og fx havregrød om aftenen? Og evt gå ned på to måltider en periode? Hun har tidligere haft problemer med maven.
Efter hun er begyndt på skemad, er det ligesom om at hun ikke rigtigt gider have flaske med mme (har fået mme siden hun var to uger gammel, jeg kunne desværre ikke amme) Vi skal ofte "snyde" flasken i hende nu. Fx kan hun ligge med sutten, den tager vi ud og giver hende flasken. Nogengange spytter hun den ud, og hvis vi så prøver igen efter 5-10 min kan hun godt tage ved og spise fx 150 ml-180 ml. Men jeg har det så dårligt med at vi skal snyde hende. Men hun må jo være sulten, ellers ville hun vel ikke spise så meget?
Hvordan kan det være at hun pludselig ikke vil have flasken? Jeg har hørt historier om babyer med spise forstyrrelser, og er så bange for at vi presser hende for meget.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Kristina