Mad og dagsrytme - 6 mdr.

19. februar 2008

Alder:
6 mdr.

Mad og dagsrytme - 6 mdr.

Hej Helen

Efter at have læst og brugt dine gode råd til andre mødre i en periode, har jeg selv et par spørgsmål til dig vedrørende min datter Freja. Hun er 6 mdr gammel glad og livlig pige.

Mailen lidt rodet, men den afspejler nok meget godt mit hoved disse dage. Håber ikke du falder af undervejs :-)

Angående hendes rytme, har hun indtil nu sovet mellem 8-9, mellem 11-12 og mellem 14-15.30 (ca). De sidste dage har hun sovet 1 1/2 time mellem 8.30-10.00 og 3 timer fra 12-15. Jeg fornemmer at det er den nye rytme, at hun kan være længere vågen om formiddagen. Vil du hjælpe med at få passet hendes mad ind i den rytme?

Hun kan ikke spise skemad når hun bliver for træt, så den plejer hun at få ca en time efter hun er vågnet. Jeg har derfor lidt problemer med at få tre måltider passet ind iløbet af dagen. Hun får ikke så meget mme iløbet af dagen, men får hentet om aftenen og natten. Er det ok? Får hun mme nok?

Hun får skemad 2-3 gange om dagen. Størrelserne af portionerne varierer, jeg laver dem med 100 ml vand og 100 ml mme.

Sammen med grøden får vand og en skorpe af en bolle at gnave på.

Som dagen ser ud nu (ca):

05.30 står op, hun er ikke sulten.

08.00 får mme, som regel 100 ml, nogengange 200 ml.

08.30-09.30 sover

10.00 spiser grød

11-12 sover

13.30 spiser grød, som regel en stor portion

14.30-15.30 sover

16.00 Får tilbudt mme, men vil som regel ikke have det.

17.00 Spiser kartoffelmos

19.00 Flaske med mme ca 150 ml, bliver puttet

21.00 Vågner spiser ca. 150-200 ml mme

02.00 Vågner ...

Annonce

... spiser ca. 150-200 ml mme

Et andet spørgsmål. Hun plejer at sove rigtig godt efter hun er blevet puttet, hun vågner og spiser to gange, og så falder hun i søvn igen. De sidste uger er hun begyndt at vågne mange gange mellem kl 20-22, og kan ikke finde ro. Vi tilbyder flasken, men hun er ikke altid sulten. I aftes var hun vågen og glad i to timer... Nogengange er hun pylret og urolig. I aftes faldt hun i søvn efter vi fik listet en lille flaske i hende. I de timer plejer hun at falde til ro når hun har spist, men hun vil som sagt ikke altid have flasken.

Jeg har tænkt på om det kan være hendes mave der giver problemer om aftenen. Ville det hjælpe hvis vi giver kartoffelmos til middag og fx havregrød om aftenen? Og evt gå ned på to måltider en periode? Hun har tidligere haft problemer med maven.

Efter hun er begyndt på skemad, er det ligesom om at hun ikke rigtigt gider have flaske med mme (har fået mme siden hun var to uger gammel, jeg kunne desværre ikke amme) Vi skal ofte "snyde" flasken i hende nu. Fx kan hun ligge med sutten, den tager vi ud og giver hende flasken. Nogengange spytter hun den ud, og hvis vi så prøver igen efter 5-10 min kan hun godt tage ved og spise fx 150 ml-180 ml. Men jeg har det så dårligt med at vi skal snyde hende. Men hun må jo være sulten, ellers ville hun vel ikke spise så meget?

Hvordan kan det være at hun pludselig ikke vil have flasken? Jeg har hørt historier om babyer med spise forstyrrelser, og er så bange for at vi presser hende for meget.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder